Botilbuddet Lunden

Mentor ordning 

Én at spille bold op ad

Mentor var ven med Odysseus og rådgav hans søn, mens Odysseus var på rejse. Sådan skriver Homer, og på den måde kom Mentor til at lægge navn til systemet med, at en ældre, erfaren kollega rådgiver en yngre kollega. Sønnen hed Telemakos, men som regel kalder man den yngre person under mentorens vinger for en mentee.

Mentor på Lunden:

En mentor skal ikke kun bruge sin egen viden, men skal få den anden til at bruge sin viden på en bedre måde.

I en mentorrolle er det vigtigt, at man som mentor dybest set har lyst til at give noget af sig selv og give noget af det videre, man har lært igennem livet eller erfaret på Lunden.

Man skal have lyst til at diskutere og lyst til at lytte til andres erfaringer og udvikling. Det kræver en grundlæggende nysgerrighed overfor andre mennesker. Endelig skal man være indstillet på, at bruge den nødvendige tid. Og gør man det, skal man til gengæld heller ikke være i tvivl om, at man får meget igen.

Som mentor er det vigtigt at have opmærksomhed på at kommunikere så præcist, objektivt og neutralt som muligt.

Gevinsten ved et mentorforløb:

For mentees vedkommende vil forløbet skabe mulighed for at få konkret viden og nye perspektiver på de udfordringer, som vedkommende møder i dagligdagen på Lunden.

Adgang til et rum hvor man får mulighed for at tænke højt, undre sig og reflektere.

Som mentor kan man få mulighed for at lære fra sig og se en kollega drage nytte af ens viden og erfaringer.

Mulighed for at blive inspireret af en kollega i forhold til egen rolle og udvikling.

Mulighed for at etablere et tættere kollegialt forhold.

Opmærksomhedfokus:

God kemi og tillid er nøglen til et godt mentorforløb.

Passende grad af forskellighed i indstilling og personlighed giver udfordring - og dermed grundlag for læring.

På Lunden er vi klar over, at vi gør tingene forskelligt. Vi har forskellige motivationsmetoder, vi har forskellige relationer til beboerne og kollega. Som ny er det vigtig at have fokus på, at det tager tid at finde sin egen motivationsmetode til de enkelte beboere og at det tager tid at få en frugtbar relation.

 Varighed:

  • 6 måneder

 Tidsinterval:

  • 1 time ugentligt i 6 uger.
  • 1,5 time hver 14 dag i 4 uger.
  • 1,5 time hver 3 uge i 16 uger.