Botilbuddet Lunden

Pædagogik og faglig metode

Beboerne på Lunden støttes ud fra servicelovens §85 og en neuropædagogisk forståelsesramme. Det betyder, at hver beboer sikres en individuel tilgang med hensyn til den enkeltes ressourcer og motivation og den faglige metode er med til at understøtte, at vi støtter beboeren bedst muligt i at skabe udvikling og trivsel.

Neuropædagogisk tilgang

Via neuropædagogisk tilgang arbejder vi imod en struktureret og genkendelig hverdag og via Low arousal støtter vi beboeren til at mestre eget liv. Den neuropædagogiske forståelsesramme definerer også tilgangen til vores menneskesyn og spiller sammen med anerkendende kommunikation, hvor etikken sættes i spil.

Formålet med den neuropædagogiske tilgang, er at afdække den enkelte beboers ressourcer inden for områder som:

  • Hukommelse
  • Opmærksomhed
  • Eksekutive funktioner
  • Sociale kompetencer
  • Kommunikation

Beboerne støttes i udvikling af størst mulig selvstændighed med udgangspunkt i den enkeltes ressourcer.

Neuropædagogik danner grundlag for, hvordan vi kan fremme borgernes stærkeste sider og har fokus på inddragelse og overskuelighed i hverdagens aktiviteter og samvær. Pædagogikken tager afsæt i viden om borgeren gennem mestringsprofiler, praksisbeskrivelser/manuskripter og for nogle borgere også VISO rapporter og sanseprofiler. Daglige og evaluerede observationer danner grundlag for tilpasning af den neuropædagogiske tilgang. På den måde kan personalet støtte op om hver enkelt borgers behov.

For en del beboere findes forudsigelighed og tryghed bedst sted gennem daglige rutiner og struktur. Neuropædagogikken bruges generelt som kompenserende strategi for nedsat arbejds- og langtidshukommelse, overblik, initiativ og andre kognitive vanskeligheder. Har borgerne aktiviteter der afviger fra dagligdagsaktiviteter, forbereder personalet borgeren til dette ved hjælp af piktogrammer, struktur, forberedelser, anerkendelse, motivation, genkendelighed etc.

Systematisk arbejde med indsatser

Udover at pædagogikken tilrettelægges ud fra et generelt ressource fokus, tilrettelægges pædagogikken også ud fra de indsatsmål der udarbejdes i samarbejde mellem beboer og sagsbehandler. Delmål formuleres i samarbejde med beboeren og delmål følges op af systematiske observationer.

For at sikre arbejdsgange og evaluere observationer i dagligdagen arbejder Lundens personale ud fra en ”borgerkonference” på deres teammøder. Det sikrer systematisk gennemgang af den enkelte beboer og kvalificerer dermed delmål og deres faglige metoder og pædagogiske tilgange.

Den benyttede arbejdsplatform er fagsystemet CURA, hvor personalet udarbejder statusrapporter og handleplaner samt kommunikerer med samarbejdspartnere omkring den enkelte beboer.  


Den neurofaglige tilgang tilrettelægges samlet ud fra nedenstående drøftelse og refleksioner: 

  • Mestringsprofiler
  • Refleksionscirkel
  • Praksisbeskrivelser
  • SMART mål
  • Trafiklys/ risikovurdering (”Vold som Udtryksform”).
  • Low arousal
  • Oplevelse af sammenhæng (håndterbarhed).
  • Strukturpædagogisk tilgang
  • Social stories
  • Visuel understøttelse/boardmarker skemaer
  • Anerkendende tilgang
  • Etiske refleksioner
  • Narrativ tilgang

Samarbejde med sundhedsfagligt personale

Lunden har et dagligt tværgående samarbejde mellem sundheds- og pædagogisk personale. Læs mere om det sundhedsfaglige arbejde på Lunden.